lördag 6 december 2014

Vårt land, Finland

Glad självständighetsdag Finland! Har hela två självständighetsfester att gå på ikväll, så ska riktigt snart börja laga mig i ordning för festligheterna.
Denna dag då vi firar vårt fina land tänker jag lite extra på och tackar mina far- och morföräldrar som kämpade för ett självständigt Finland.
Jag tänker speciellt på min älskade rysk-finska mormor som först flydde undan kriget från det då finska Viborg, som lämnade trygghet & hem bakom sig i Karelen och senare fungerade som lotta på fronten. Hennes upplevelser och skildringar om kriget kommer levande att finnas kvar i mitt minne. Saknar dig så momi.
A candle lit for Finland
Happy Independence day Finland! Have two Independence day parties to go to this evening, so I´m really going to celebrate the fine country we live in.
This day and when I think about Finland being independent I send an extra thought and a thank you to my grandparents that fought for a independent Finland. Without them we would not be able to live in the beautiful Finland we get to live in today.
My thoughts go specially to my dear little Russian-Finnish Granny that first fled from the then Finnish Viborg (now a part of Russia), left her home & security in Karelia and later worked as part of the Women´s Defence Services at the front. 
Her experiences and stories of the war live lively in my memories. Miss you so Momi (swe for Granny).