onsdag 8 juli 2015

"Something special with Stockholm." Summervacation. Part 5.

Stockholm. Det är något speciellt med Stockholm.
Är antagligen en aning partisk i frågan, eftersom jag är född i Stockholm och för att staden väcker mycket positiva känslor i mig. Men utöver de känslor jag hyser för staden kommer man inte ifrån att Stockholm kan klassas som en av de vackraste huvudstäderna i Europa, bjuder på ett rikt kultur, mat- och evenemangsutbud och att svenskarna i allmänhet är väldigt trevliga att umgås med.
Även denna gång och under våra dagar i den svenska huvudstaden kunde jag konstatera hur förträffligt bra jag trivs i Stockholm.
Vi började med glada måndagsdrinks med fina vänner på Supper Gården direkt vid ankomst.
Letade oss sedan till en av Stockholms mysigaste stadsdelar (i alla fall enligt mig) Kungsholmen där vi fick låna vännens vackra hem under vår vistelse. Vaknade på tisdag morgon, såg ut över takåsarna från balkongen, drack vårt morgonkaffe nere vid stranden på Mälarpaviljongen och drog en förnöjd suck över att få avsluta vår roadtrip just här. Flanerade sedan omkring i centrum i maklig takt och insöp stämningen. Kollade in favoritställena (återkommer med mina Stockholms tips + andra rekommendationer från resan i ett skilt inlägg). Avslutade tisdagen med utställning på Fotografiska Muséet och ett besök i muséets restaurang som bjuder på en väldigt fin vy ut mot Stockholm.
Tidigt onsdagmorgon vinkade vi hejdå till ett mulet Stockholm.
Medan jag skriver det här inlägget har vi kommit fram till vårt hem ljuva hem. Skönt det med, men vilken fantastisk resa och semester vi haft!

Soundtrack: "Happy" - Usher

Monday cocktail/ Kungsholmen & Gamla stan/ Sthlm skyline
Strolling around Old town
Hejdå Stockholm!
Stockholm. There's something special with Stockholm. 
I adore Stockholm, not only because I'm born here and the city mean so much to me but also because of all the culture, good food and events the city has to offer. And we shouldn't forget that Stockholm is known to be one of the most beautiful cities in Europe. Furthemore the Sweeds are very pleasant people, often super friendly. I will come back to Stockholm and the other places we have visited with a list of (my personal) must-sees.
Now we have reached home sweet home. What a great roadtrip and vacation we have had! 

Soundtrack: "Happy" - Usher