måndag 14 januari 2013

Det här med spysjuka. Även kallad vinterkräksjuka...

Alla mina vänner som känner mig riktigt bra vet att jag lider av en lindrig form av fobi för spysjuka. Även kallad vinterkräksjuka. Vet att jag inte är den enda som har samma fobi (hej F, L och andra medsystrar!). Det är inte något jag direkt marknadsför till nya människor jag träffar. Dessutom börjar jag må illa av bara tanken på sjukdomen,så ja...jag undviker helst samtalsämnet. Anyway, jag har en del husmorsknep jag brukar ta till om jag känner att jag börjar må illa (och då blir hysterisk, tror att jag kommer att dö och får ångest). Alltså, vissa av de här knepen lär funka på riktigt, det är inte bara för att lugna mig själv som jag gör det. Ni kan ju testa om det funkar nu när det åter igen rapporteras om världens mördarnorovirus och annat elände. Rapportera gärna till mig sen om något av knepen fungerar, vah? 1.Tvätta händerna, ofta och helst med tvål! Regel nummer 1. Att använda handdesinfektionsmedel är bra men funkar inte i längden då det även dödar den normala bakteriefloran på händerna (tror jag, är ingen läkare.) 2.Äta hela, dom ska vara hela, vitpepparkorn (typ 10 st). Pulver lär inte funka lika bra. 3.Dricka en snaps, whisky eller liknande för att döda bakterierna. 4.Äta lite rå ingefära. Ingefära är helt bäst mot en massa åkommor. Lindrar bevisligen illamående. 5.Spruta lite Rescue Remedi i munnen (finns att få i hälsokostaffär) 6.Kontinuerligt äta mjölksyrebakterier och annars också hålla sig i gott fysiskt skick. 7.Sömn, tillräckligt med sömn. I mitt fall minst 8 timmar. Om man sover dåligt försämras nämligen också ens immunförsvar har jag lärt mig (doktor Nora vet som sagt). Ja, det är mina knep det. God only knows om knepen funkar, men jag BRUKAR i alla fall få vara rätt frisk. Berätta gärna om ni har fler tips. Och må vi alla få vara friska i vinter och må norovirus utrotas från denna jord!