fredag 11 januari 2013

Torka aldrig tårar utan handskar

Nu bara måste jag, som mången annan, få skriva om Jonas Gardells fantastiska Torka aldrig tårar utan handskar. Fick den första boken i romantrilogin (Kärleken) i julklapp av gudson och hans mamma&pappa. Slukade boken på ett par dagar, djupt gripen. Det finaste, mest berörande och välskrivna jag läst på länge, kanske någonsin. Underbar, sorlig, rolig, förargande, ångestladdad - allt på en och samma gång. Ett mästerverk i mina ögon. En sann samhällsskildring och en oerhört viktig bok både för de teman boken handlar om - bland annat homosexualitet, jämlikhet, AIDS, allas rätt till förbehållslös kärlek och ett gott liv - och för att Gardell och boken har styrkan att väcka debatt kring dessa teman. Beställde genast den andra delen (Sjukdomen) på Adlibris och kan inte vänta på att få boken i min hand. Ni. Måste. Läsa. Har tyvärr inte ännu sett filmatiseringen av trilogin, endast kortare klipp på youtube. Även en liten snutt övertygar. Kunde inte hålla tillbaka tårarna. Mitt i prick med Adam Pålsson, Adam Lundberg och Simon J.Berger i huvudrollerna - härliga män och fina skådespelare.