tisdag 15 januari 2013

Havet - The Sea

Bjuder idag på en fin bild av vintriga Drumsö för ett par vintrar sedan (trots att jag egentligen är en vårmänniska och gärna även önskar att sommaren skulle komma NU. Men visst är det vackert?). Bodde några år av mitt liv på den vackra ön utanför Helsingfors som heter Drumsö och detta var min absoluta favoritplats att titta ut över havet på. Min plats för stora tankar. Vissa av mina kompisar kallar även Drumsö för "Skärgården" vilket är ganska fyndigt tycker jag. Jag älskar havet och blir lugn av att vara i närheten av öppet hav. Kan inte tänka mig att inte bo nära havet eller helst i alla fall något vattenområde. Här i Grani har vi ju Gallträsk och det är också helt ok. Har ni förresten sett Grani style av Janne Grönroos med vänner (finns t.ex. på youtube)? Har skrattat ihjäl mig ett antal gånger i olika konstellationer - senast igår med härliga vänner över ett glas vin- både för att parodin är så överdriven men också för att det faktist finns ett korn av sanning i Grani style. Igenkänningsfaktorn är stor om man säger så. Förövrigt en bra dag trots att vår kära lärare är sjukledig hela veckan vilket ju är mindre roligt. Krya på dig, P!
Today I give you a picture of Drumsö - Lauttasaari, one of the islands outside of Helsinki. I have lived on Drumsö for a couple of years in my life and I loved it. Mainly because of the sea that surrounds the island (also called "The Archipelago" by Drumsö-residents). This was my favorite place to look out over the sea and think big thoughts. Now in Grankulla we have Gallträsk, the lake here. That is also ok. Have you by the way seen "Grani style" (youtube) by radioperson Janne Grönroos? You have to see it! Laughed out loud at the Gagnam Style parody again with another set of good friends this time. So funny and the recognition of the characters are huge. This day has been a very good day, although our dear teacher is home sick and that isn´t nice at all. Get well soon, P!