onsdag 30 januari 2013

Studiernas gång

Efter en lång dag fullproppad med skolningstimmar, först studier och sedan direkt på det Stockmann Sales utbildning har jag nu landat här hemma. Tänkte pigga upp mig själv och er med att skriva ett inlägg om.... (wait for it...) skolning. Närmare sagt beskriva hur vårterminen 2013 kört igång på VNF. Under jullovet avslutade vi Bonnier Business Forum projektet och i början av januari var vi tillbaks på VNF igen. Vi började vårterminen med Intericad 3D studier. Intericad är ett av många liknande 3D rumsplaneringsprogram som används i inrednings - och utrymmesplanering. Mycket intressant, konkret och lärorikt att få testa detta 3D verktyg. Som extra stort plus fungerade inredningsproffset Maija Ruoslahti majoriteten av tiden som lärare i detta ämne. Denna vecka har vi påbörjat en kurs i fotografering och hittills lärt oss mer om bland annat Photoshop, fototeknik, ljusmätning och bildteknik. Vår första uppgift heter "Vägen till mitt hjärta", en serie av 3 behandlade bilder. Resultatet lovar jag visa er i slutet av veckan efter att vi presenterat våra verk för duktiga fotolärare Markku Nyytäjä och resten av fotogruppen. Nästa vecka väntar fotografering i studio. Dessutom figurerar jag i VNF:s nya marknadsföringsbroschyr där jag i pedagogiska ordalag fått berätta om vad jag tyckt om mitt studieår på VNF. Underbart! (Porträttbild knäppt av Markku Nyytäjä. Lampa designad av studiekompis Irene Schalin)
After a long day of studies, first at VNF and then at Stockmann Sales, I only thought it would be appropriate to amuse you with how the studies at VNF have started Spring 2013. We finished of the Bonnier Business Forum project during the Christmas holidays and in the beginning of January when the school started again we begun with Intericad 3D studies. Intericad is one of many 3D design- and spaceplanningprogrammes. The best thing was that we mostly got to learn Intericad 3D from Finnish designproffessional Maija Ruoslahti. Very nice and very interesting! This week we have started a photocourse lead by skilled phototeacher Markku Nyytäjä. We have been learning about photoskills, Photoshop, pictureskills and much more. Our first assignment is called "The way to my heart", a three picture series. I promise to show you the result by the end of this week when we have presented our works in the photogroup. I also have my photo in the new VNF PR-brochure where I with all my pedagogical skills describe my studyyear at the school. Great! (Picture taken by Markku Nyytäjä. Light fixture/ lamp designed by my dear friend Irene Schalin)