torsdag 10 januari 2013

Polka dots, stripes&patterns

Mönster, kan aldrig få nog av fina mönster. Just nu är jag extra förtjust i polka dots. Denna vecka har jag sett en jätte fin babykorg med polka dots hos min bästa vän,en söt kofta i polka mönster på en studiekompis och så har vi just nu härliga lakan & handdukar med polka dots på jobbet som jag suktar efter (Decor Stockmann - smygreklam!).
Ett mönster jag inte blir trött på är randigt. I min värld är randigt alltid lika snyggt, klassiskt, enkelt och stilrent. Och dessutom går färgkombinationerna och storlek på ränder att variera i evighet.
Utöver dessa mönster älskar jag allt av mönster-gurun Josef Frank (speciellt Tulpan mönstret), Marimekkos klassiska mönster, pepita rutigt, koboltblå accenter på vitt botten som i Arabias Tuokio porslin, stjärnor och franska klassiska mönster (här representerade av Duros tapeter med franska liljan). Inred med fördel med mönster i små doser och matchat med grundfärger som vitt, beige, svart eller blått.
Patterns, patterns, patterns. I love patterns - allways mixed in small doses with block colours like white, beige, black or dark blue. Right now I have a special liking for polka dots. The pattern I keep returning to is stripes. In my world stripes are classical,simple and loke good everywhere. Other patterns I happily mix in the interiors are anything from the pattern-guru Josef Frank, Marimekko, pepita, stars, cobolt blue accents and French classical patterns (like the French lily). (Har tydligen snöat in mig på collage också. Bear with me.)